-- Scroll down for English --
Tijdens mijn lessen Nederlands als Tweede Taal gebruik ik graag kunst in verschillende vormen. Taal is immers niet alleen een communicatiemiddel, maar een inkijkje in de cultuur en geschiedenis van de sprekers van die taal, en daarmee het land.
Creatief schrijven is een mooi middel om te oefenen met de taal op een lichte manier. Het schrijven van een gedicht, verhaal of visie kan niet meetbaar goed of fout zijn want het is een persoonlijke interpretatie. Het gaat om emoties, je mening of visie, je binnenwereld delen, grapjes maken, een verhaal vormgeven en niet om het overdragen van een functionele boodschap - zoals een formulier of een werkmail. Bij creatief schrijven is correct Nederlands secundair, en toch kan het helpen bij het schrijfleerproces; het kan resulteren in meer vloeiendheid, je kunt experimenteren met nieuwe woorden en spelen met de zinsbouw.
Hieronder staat een tekst die is geschreven door Matin, een van mijn cursisten richting B2-niveau. De tekst is gebaseerd gebaseerd op het schilderij De Jobstijding van Carel Willink. In de tekst zet Matin zijn kennis van de Nederlandse geschiedenis in om het schilderij te interpreteren. Matin weet het beeld poëtisch te omschrijven, en gebruikt zijn fantasie om het verhaal vorm te geven. Ik vind het een prachtige tekst!
"De sfeer van het schilderij laat zien dat er slecht nieuws of een ramp aankomt voor een oude man met een stok in de jaren 1930-1940. Een vrouw rent naar hem toe; ze kan familie zijn, zijn geliefde, of misschien zijn dochter. Ze probeert hem te waarschuwen. Donkere wolken maken de lucht somber, en het lijkt alsof het elk moment kan gaan regenen. Het nieuws gaat waarschijnlijk over het begin van de Tweede Wereldoorlog, waarbij hun stad zal worden aangevallen. Ze zijn niet klaar om te vertrekken. Een deel van de familie werkt nog op de velden en weet niets van het gevaar. In de verte horen ze het geluid van vliegtuigen die huizen bombarderen.
Donkere wolken maken de lucht somber
Ze worden steeds banger. Ze weten dat ze weg moeten, maar ze hebben geen geld of spullen om te vertrekken. Het gevaar komt steeds dichterbij, en er blijft weinig tijd over om iets te doen. Hun rustige en veilige wereld verandert door de oorlog. Ze voelen zich vastgelopen en hulpeloos, en kunnen niet ontsnappen aan het dreigende gevaar."
~ Matin ~
De Jobstijding, Carel Willink, 1932
Art and creative writing in the Dutch lessons
In my lessons Dutch as a Second Language, I like to use art in various forms. After all, language is not just a means of communication, but an insight into the culture and history of the speakers of that language, and thus the country.
Creative writing is a great way to practice the language in a light way. Writing a poem, story or vision cannot be measurably good or bad because it is a personal interpretation. It is about emotions, your opinion or vision, sharing your inner world, making jokes, shaping a story and not about conveying a functional message - such as filling out a form or writing a work email. In creative writing, correct Dutch is secondary, and yet it can help with the writing learning process; it can result in more fluency, you can experiment with new words and play with sentence structure.
Below is a text written by Matin, one of my students towards B2 level. The text is based on the painting De Jobstijding by Carel Willink. In the text, Matin uses his knowledge of Dutch history to interpret the painting. Matin knows how to describe the image poetically, and uses his imagination to shape the story. I think it is a beautiful text!
"The atmosphere of the painting shows that bad news or a disaster is coming for an old man with a stick in the 1930s-1940s. A woman runs towards him; she could be a relative, his lover, or maybe his daughter. She tries to warn him. Dark clouds make the sky gloomy, and it seems as if it could rain at any moment. The news is probably about the beginning of World War II, in which their city will be attacked. They are not ready to leave. Some of the family still works in the fields and does not know about the danger. In the distance they hear the sound of planes bombing houses.
Dark clouds make the sky gloomy
They become more and more afraid. They know they have to leave, but they have no money or things to leave. The danger is getting closer and closer, and there is little time left to do anything. Their quiet and safe world is changed by the war. They feel stuck and helpless, and cannot escape the impending danger."
~ Matin ~